Här kommer en massa tips för en veckas utmaning inom Ketogen kost.

Jag ska börja med att skriva att jag ska förtydliga om vad det är man får äta så kommer det kännas så mycket enklare:

Ät gärna:

KÖTT

Valfri sort. Nöt, gris, vilt, fågel. Fettranden är nyttig liksom skinnet på kycklingen. Om du kan så välj alltid ekologiskt, gräsbetat eller KRAV märkt.

Fisk & Skaldjur

Alla sorter går bra. Gärna feta fiskar som lax, makrill och strömming. Undvik dock helst panerad fisk.

Ägg

I alla former. Kokt, stekt, omelett eller inbakad med cheddarost eller mozzarella som blir som en god pizza. Välj gärna ekologiska ägg om du kan.

Naturligt fett, feta såser

Använd gärna smör, kokosfett, fullfeta mejeriprodukter som 40% vispgrädde i matlagningen så blir maten godare och du blir mättare. Bearniesås (Willys säljer faktiskt sin Garant Bearniesås utan socker, så välj den!) eller hollandaiesås , kolla bara så de inte innehåller något socker.

Kokosfett, olivolja och rapsolja är också bra fetter.

Ovanjordsgrönsaker

Alla sorter av kål: Blomkål, Broccoli, Vitkål, Brysselkål, sparris, Zucchini, aubergine, Oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, tomat osv.

Mejeriprodukter

Välj alltid det festade alternativet.

Riktigt smör och Bregott , Grädde 40% , Creme fraiche, feta ostar. Fet yoghurt. Var dock försiktig med mjölk och fil, det innehåller mycket mjölksocker och mättar dåligt. Undvik smaksatta, sockrade och “light”varianter.

Nötter

Max en näve kan man räkna om dagen om du vill ha nötter. Gärna olika sorter går bra. Men lägg ner det om resulterar i överätning.

Bär

Det är okej i en mindre mängd. Är det gärna tillsammans med vispgrädde för ökad mättnad och fetthalt.

Drycker till vardags:

Te

Kaffe , extra gott med vispgrädde i

Vatten , smaksatt (citron/lime tex) eller kolsyrat

Drycker vid speciella tillfällen:

Alkohol: Torra viner, vanligt rödvin eller torrt vitt >3g sockerhalt (inte mer).

Mörk choklad: Några rutor. Minst 70% kakaohalt.

Viktnedgången kan bromsas en aning.

(När du handlar : följ riktlinjen : Högst 5 g kolhydrater per 100g. )

Men hur vet jag om jag inte är hungrig eller hungrig??

Sluta äta när du inte är hungrig helt enkelt. Se till att få dig mycket vatten under dagarna för även de kan resultera i hungerkänslor.

Du behöver alltså inte räkna kalorier eller hålla på o väga maten o sånt jobbigt.

En bra hemsida att vara i kontakt med när man börjar med sin livsstilsändring inom LCHF/ KETO är www.dietdoctor.se

Där står så mycket bra information om allting! Den har jag använt mig av sen jag började, där finns även veckomenyer, listor, veckans middagar, att tänka på , biverkningar av dieten osv. 1-2 första veckorna kan va lite besvärliga beroende på hur mycket symptom man får av den nya livsstilen. Men det är helt enkelt för att kroppen ska vänja sig och må bra. Så var inte rädd. Det här fixar du!!

LYCKA TILL!